راهنمای نگهداری اسپلیت و کولر گازی

بهترین روش نگهداری اسپلیت و کولرگازی

0 ۴,۲۰۳

اکثر مردم کولر گازی را یکی از اجزای اصل زندگی راحت می دانند. در حالی که دروغ هم نیست؛ تهویه مطبوع در تابستان راحتی بیشتری را به خانه و یا دفتر شما هدیه می دهند. اما کولر گازی از وسایل گران قیمت می باشد که نیاز به هزینه زیادی دارد. بنابراین باید از آن به خوبی مراقبت و نگهداری کرد که عمر آن را افزایش داده و به این زودی ها نیاز به تعمیر کولر گازی و اسپلیت نداشته باشید. این مقاله که در مورد راهنمای نگهداری اسپلیت است را مطالعه کنید.

راهنمای نگهداری اسپلیت ، اسپیلت و کولر گازی

یک اسپلیت و کولر گازی نیاز به نگهداری منظم دارد تا کارکردی موثر و کارآمد داشته باشد. غفلت از کولر گازی باعث کاهش مداوم در عملکرد تهویه مطبوع و همچنین افزایش مصرف انرژی می شود.

کندانسور را چک کنید

در یک سیستم تهویه مطبوع، واحد تراکم معمولا خارج از منزل شما قرار می‌گیرد که کمپرسور، فن و کویل ها در آن قرار دارند. دقت کنید که هیچ مانعی برای جریانهوا در کندانسور وجود نداشته باشد. در حین تمیز کردن معمولا برگ‌های خشک، کیسه‌های پلاستیکی و دیگر مواد ناخواسته را خواهید یافت، به خصوص اگر برای مدتی طولانی از آن استفاده نکرده باشید.

در صورت نیاز، از یک برس برای حذف آن‌ها از پیله استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هوا می‌تواند بدون مانع به کندانسور وارد شودبه خاطر داشته باشید که قبل از تمیز کردن برق دستگاه را قطع کنید.

فیلتر تهویه مطبوع چک کرده و تمیز کنید

مهمترین بخش نگهداری کولرگازی که کارآیی سیستم تهویه مطبوع را تضمین می کند، اینست که فیلترها را به طور مرتب تعویض یا تمیز کنید. فیلترهای کثیف، جریان هوای معمولی را مسدود کرده و کارایی سیستم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. با مسدود شدن جریان نرمال، هوایی که از فیلتر عبور می‌کند ممکن است خاک به صورت مستقیم به داخل سیم‌ پیچ حرارتی منتقل شود و کویل جذب گرما را خراب کند. جایگزینی یک فیلتر کثیف و مسدود با یک فیلتر پاک می‌تواند میزان مصرف انرژی سیستم تهویه را ۵ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

برای سیستم های مرکزی، فیلترها معمولا در جایی در طول مجرای برگشتی قرار دارند. مکان های شایع فیلتر در دیوار، سقف، کوره، یا خود تهویه مطبوع هستند. دستگاه‌های تهویه اتاق یک فیلتر نصب‌ شده در توری دارند که در داخل اتاق قرار دارند.

برخی از انواع فیلترها قابل استفاده مجدد هستند، در حالی که بقیه باید تعویض شوند. آنها در انواع و کارایی های مختلف در دسترس هستند. فیلتر سیستم تهویه مطبوع باید ماهانه یا هر دو ماه یکبار در طول فصل گرما تعویض شوند. اگر هم هوا آلوده و سیستم تهویه در معرض گرد و خاک باشد، باید مراقبت بیشتری از فیلترها شود.

راهنمای نگهداری اسپلیت
راهنمای نگهداری اسپلیت

اواپراتور را تمیز کنید

اواپراتور یکی از اجزای اصلی کولرگازی است که مایع مبرد یا گاز را به سرما تبدیل می کند. در صورتی که کثیف باشد ، ممکن است کارایی کولر کاهش یافته و سرمای دستگاه کم شود. اگر کویل‌ های داخلی کثیف باشند، از یک جاروبرقی و یا یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن آن‌ ها استفاده کنید. حداقل یک ماه یا هر ۲ هفته یکبار این کار را انجام دهید.

کویل های تهویه مطبوع را تمیز کنید

کویل ها در قسمت اواپراتور و کندانسور قرار دارند و وظیفه جمع کردن خاک های اطراف را بر عهده دارند، بنابراین مدام باید سرویس شوند. البته یک فیلتر تمیز از کثیف شدن سریع کویل ها جلوگیری می کند. به هر حال کویل های اواپراتور گرد و خاک را جمع می کنند. گرد و غبار کویل ها را می پوشانند و باعث کاهش جریان هوا می شوند. 

به علاوه اگر محیط بیرونی غبار گرفته باشد و یا شاخ و برگ وجود داشته باشد، کویل هایی که در فضای باز هستند، کاملا کثیف می‌شوندشما به راحتی می‌توانید کویل ها را ببینید و کثیف بودن آنها را چک کنید. همچنین می توانید آلودگی اطراف را به حداقل برسانید. خشک‌ کن ها، فرو افتادن برگ‌ ها، و چمن‌زنی همه منابع بالقوه کثیفی هستند

تمیز کردن منطقه اطراف کویل، حذف هر گونه واریزه و هرس کردن شاخ و برگ حداقل 0.6 متر به سمت عقب، باعث جریان یافتن هوای پاک در اطراف کندانسور می شود.

فن کویل

فن های آلومینیومی در کویل های اواپراتور و کندانسور به راحتی خم می شوند و جریان هوا را کویل مسدود می کند. یک ابزار به نام “شانه فن” وجود دارد که آنها را به حالت اولیه برمی گرداند.

پمپ درین

گاهی اوقات فاضلاب از طریق کانال‌های درین عبور می‌کند. کانال‌های درین مسدود شده مانع از کاهش رطوبت می‌شوند و رطوبت اضافی بر روی دیوار و یا فرش می ریزد.

چک کردن مکان کولرهای پشت پنجره ای

در آغاز فصل کولر، فاصله بین کولر و قاب پنجره را بررسی کنید تا مکان صحیح کولر مطمئن شوید. رطوبت می‌تواند به این قابی که کولر در آن قرار گرفته، آسیب برساند و به هوای خنک اجازه فرار از خانه را دهد.

ریموت کولر گازی

اگر دستگاهتان دارای کنترل است، اطمینان حاصل کنید که کار می‌ کند. اگر برای مدت طولانی از کنترل‌ استفاده نمی‌ کنید، باتری‌ ها را بردارید. یادگیری وظایف کنترل الکترونیکی، شما را قادر به عملکرد موثر تهویه هوا می کند.

توجه داشته باشید که چند حالت عملیاتی در کنترل وجود دارد: سرمایش، گرمایش، پنکه، یا حالت خودکار. استفاده از تایمر و سایر حالت‌ های ذخیره انرژی برای صرفه‌جویی در انرژی توصیه می‌شود.

آماده شدن برای زمستان

در زمستان، یا کولر خود را بپوشانید و یا آن را از جای خود برداریدپوشاندن کولرهای پشت پنجره ای، آنها را از سرمای زمستان حفظ می کند.

کمک از تعمیرکار حرفه ای

زمانی که کولر به تعمیر منظم نیاز دارد، از یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیریدیک تکنسین حرفه ای آموزش‌ دیده، مشکلات سیستم تهویه مطبوع شما را در کمترین زمان ممکن پیدا کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. 

راهنمای نگهداری اسپلیت و کولرگازی که هم اکنون مطالعه کردید، راهنمایی کامل برای مراقبت از انواع کولرهاست. اما اگر سوالی دارید یا نیاز به کمک دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02191303337