راهنمای خرید کولرگازی و اسپلیت

نکات مهم برای انتخاب کولر گازی و اسپیلیت مناسب

0 ۴,۱۰۵

در سالهای اخیر تحمل تابستان های ایران به دلیل گرمای بیش از حد، سخت و کلافه کننده است. علاوه براین، افزایش دمای جهانی سه ماه تابستان را به چیزی شبیه گودال جهنمی تبدیل کرده است. اما با خرید کولر گازی می توانید به راحتی تابستان را بگذرانید. کولرگازی معمولا خرید مشترکی برای گرمای تابستان و سرمای زمستان است. البته مثل همیشه توصیه ما اینست که قبل از خرید خوب تحقیق کنید. در مقاله راهنمای خرید کولر گازی هر آنچه را که باید در مورد سیستم های تهویه مطبوع بدانید و نکاتی که باید قبل از خرید مدنظر داشته باشید، آورده شده است.

راهنمای خرید کولر گازی

ایران در حال حاضر یکی از داغترین کشورهای جهان است. اما با وجود طیف گسترده ای از کولرگازی و اسپلیت ها، نیازی به رنج کشیدن در تابستان نیست. البته با وجود مدل های زیادی که وجود دارد، دیگر خرید کولرگازی کار راحتی نیست. اگر می خواهید خانه خود را به یک بهشت راحت و خوش آب و هوا تبدیل کنید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بعد از خرید هم فراموش نکنید راهنمای نگهداری اسپلیت را بخوانید.

انواع سیستم های تهویه مطبوع

تعداد زیادی سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد که هر کدام متناسب با فضا و بودجه خاصی است. پس کدام یک برای شما مناسب است؟ قبل از هر چیزی بهتر است با رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع آشنا شوید.

اسپلیت

اسپلیت با دمیدن هوای سرد و مکیدن گرما، هوا را در یک اتاق خنک و ثابت نگه می دارد. آنها از یک واحد داخلی و یک کمپرسور مستقل در فضای باز تشکیل شده اند که گرما را از محیط خارج می کند. دامنه قیمت اسپلیت از 600 تا 2800 دلار می باشد.

ویژگی های مثبت:

  • سیستم های اسپلیت معمولاً ساکت تر از سایر سیستم ها هستند، زیرا کمپرسور که عامل سروصداست، در بیرون قرار دارد.
  • استایل و زیبایی خاصی به اتاق می بخشد.
  • می توان آن را در هر نقطه و هر اتاق نصب کرد.

ویژگی های منفی:

  • آنها قدرت کافی برای خنک کردن یک خانه را ندارند.
  • برای نصب نیز هزینه بالایی دارند.
  • تغییر مکان مجدد اسپلیت سخت است.

ریورس

سیستم ریورس می تواند هم هوای سرد و هم هوای گرم ایجاد کند و به راحتی هوای خانه را در تمام طول سال تنظیم کند. این سیستم ها به طور کلی کمی گران تر از سیستم های فقط خنک کننده هستند، اما برای افرادی که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند، خرید مناسبی است. دامنه قیمت از 800 تا 3000 دلار است.

پشت پنجره ای

سیستم های پشت پنجره ای این روزها کمتر استفاده می شوند، گرچه هنوز هم می توان به آنها برای خنک کردن اتاق های متوسط و بزرگ اعتماد کرد. البته استفاده از این مدل ها در استان های جنوبی کشور بیشتر است. این سیستم ترکیبی از کمپرسور و دمنده است که در یک واحد قرار داده شده است و فقط در قاب پنجره قابل نصب است. طرف دمنده در داخل اتاق قرار دارد، در حالی که طرف دیگر در هوای آزاد قرار دارد. هوای سرد از طریق دمنده به اتاق وارد می شود و هوای گرم از طریق یک پریز برق یا شیلنگ هوا به بیرون پمپاژ می شود و این باعث می شود از یک تهویه مطبوع قابل حمل قدرتمندتر شود. دامنه قیمت از 400 تا 1200 دلار می باشد.

ویژگی های مثبت:

  • نصب راحتی دارد و به راحتی در پشت پنجره قرار می گیرد.
  • قیمت مناسبی دارد.

ویژگی های منفی:

  • بعضی از آنها با قدرت خروجی کار می کنند و به طناب های اضافی نیاز دارند.
  • به دلیل میزان توان استفاده شده، پرمصرف هستند.
  • بسیار بزرگ و پر سروصدا هستند.
  • زیبایی خانه را بهم می زنند.
راهنمای خرید کولرگازی
راهنمای خرید کولر گازی

پرتابل

اگر فقط در یک اتاق کوچک نیاز به سرمایش دارید، ممکن است یک کولر پرتایل یا قابل حمل برای شما مناسب باشد. دامنه قیمت از 400 تا 1200 دلار می باشد.

ویژگی مثبت:

  • این کولرها از یک اتاق به اتاق دیگر فورا جابجا می شوند و نیاز به نصب ندارند.

ویژگی منفی:

  • سیستم های تهویه مطبوع قابل حمل محدوده محدودی دارند و در مناطق باز بی اثر خواهند بود.

داکت:

کولرهای داکت گرانترین سیستم تهویه مطبوع هستند. قیمت این مدل بالای 5000 دلار می باشد. به علاوه اینکه برای نصب آن نیاز به کانال هایی در زیر خانه است. در این نوع سیستم، خارج از خانه یک کمپرسور نصب شده که هوای خنک را به وسیله کانال ها به داخل پمپاژ می کند.

ویژگی های مثبت:

  • تهویه مطبوع داکت در خنک کردن خانه نسبت به سایر سیستم های موجود کارآمدتر عمل می کند و معمولا برای بیمارستان ها، دفاتر بزرگ و سایر مراکز بزرگ مناسب است..

اندازه کولر گازی

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ

انتخاب تهویه مطبوع با اندازه مناسب، مشکل است. کولرگازی بزرگ اتاق را سریعتر از حد معمول خنک می کند، اما برق زیادی مصرف می کند، در حالی که تهویه مطبوع کم مصرف برای خنک کردن اتاق باید به سختی کار کند و قادر به خنک کردن اتاق بزرگ نیست.

اندازه کولرگازی باید متناسب با اندازه اتاق باشد. در اینجا ما اندازه کولرگازی مورد نیاز را بر اساس مساحت کف اتاق بررسی می کنیم. برای خنک کردن هر مترمربع مساحت اتاق، کولرگازی باید 125 وات توان داشته باشد. بنابراین برای خنک کردن یک اتاق 12 متری یک کولرگازی 1500 واتی لازم است (12 را در 125 ضرب می کنیم).

البته عوامل دیگری از جمله ارتفاع سقف، تعداد درب و پنجره، تعداد اتاق ها، عایق گرما بودن اتاق ها، گرمای بیرون و تعداد افراد در خانه بر اندازه دستگاه تهویه مطبوع تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، اگر شما در منطقه گرمسیری زندگی می کنید که دمای آن در تابستان بیش از 40 درجه سانتیگراد بالاتر است، دیوارهای اتاق مستقیما در معرض نور خورشید قرار دارد و یا پوشش پنجره ها بیش از 25 متر مربع است، نور و گرمای بیشتری در اتاق نفوذ می کند، ظرفیت کولرگازی را باید 30٪ افزایش دهید.

کویل آلومینیومی یا کویل مسی

کویل های تهویه مطبوع برای تبدیل مبرد گاز به مبرد مایع و برعکس می باشند که به خنک شدن بیشتر اتاق کمک می کند. بسته به نوع تولید کننده، کویل ها می توانند از مس یا آلومینیوم ساخته شوند.

کویل مس دارای میزان انتقال حرارت بالا، مقاومت در برابر خوردگی و سیم پیچی بالا است. در حالی که تنها مزیت کویل آلومینیوم به مس ارزان و اقتصادی تر بودن آن است.

راهنمای خرید اسپلیت
راهنمای خرید کولر گازی

آشنایی با امکانات کولر گازی

فیلتر ضد باکتری

یک فیلتر داخلی که مواد نامرئی مانند گرد و غبار، باکتری ها، گرده ها و سایر مواد حساسیت زا را از بین می برد. به طور کلی فیلترها محیط اتاق را با طراوت تر می کنند. این فیلترها از رسوب کردن گردوغبار در قسمت داخلی کولر جلوگیری می کنند و به افزایش طول عمر دستگاه کمک می کنند.

فیلتر گردوغبار

این فیلترها مانع از پخش گردوغبار در خانه می شوند.  برای عملکرد بهتر باید این فیلترها را ماهی یکبار با آب شستشو دهید.

هیتر

بدون نیاز به خرید بخاری در زمستان، فقط با یک کلیک خانه تان گرم خواهد شد. با این ویژگی فقط با فشار یک دکمه حالت خنک کننده به گرما تبدیل می شود.

رطوبت گیر

در فصول بهار و پاییز رطوبت خانه زیاد می شود، تعریق باعث رشد باکتری ها در محیط می شود. رطوبت زدایی باعث می شود رطوبت اضافی از اتاق خارج شود و هوایی مطبوع به محیط می دهد.

تمیز کردن خودکار

این ویژگی از رشد باکتری در بخش داخلی کولر جلوگیری می کند. عدم رشد باکتری عملکرد خنک کنندگی کولر را تحت‌ تاثیر قرار می دهد و طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

ردیابی خودکار

کولرهای گازی معمولا دمای اتاق را نسبت به دمای خارج تغییر می دهند. برخی از کولر گازی های پیشرفته، تعداد افراد موجود در یک اتاق را بر اساس دمای بدن آنها تشخیص داده و دمای سرمایش اتاق را به طور خودکار تنظیم می کنند.

بهره وری انرژی

سیستم بهره وری انرژی یک ابتکار عمل است که چگونگی کارآمد بودن یک دستگاه را نشان می دهد. هر چه یک سیستم تهویه مطبوع از ستارگان بیشتری برخوردار باشد، کارآیی بیشتری دارد و هزینه آن نیز کمتر خواهد بود.

سیستم های ریورس دو رتبه ستاره، یکی آبی و دیگری قرمز را نشان می دهند. قرمز نشان می دهد که دستگاه در گرمایشی چقدر کارآمد است و آبی کارایی آن برای خنک کنندگی است.

خرید یک کولر گازی با بهروه وری انرژی بالا در دراز مدت مبلغ قابل توجهی را در قبض برق شما صرفه جویی کند، اما این واحدها مسلما گران تر می باشند.

برخی نکات لازم در مورد کولر گازی

  • یک کولر گازی متناسب با اندازه اتاق خود انتخاب کنید. ممکن است یک کولر بزرگتر اتاق را سریعتر خنک کند اما صورتحساب برق را افزایش می دهد. علاوه بر این، ما نباید منابع محدود خود را هدر دهیم، درست است؟
  • سعی کنید کمی در مورد قیمت ها تحقیق کنید. ممکن است در فروشگاه های مختلف کمی تفاوت قیمت وجود داشته باشد.
  • هنگام خرید دستگاه خود را کاملا بررسی کنید. این کار شما را مطمئن خواهد کرد که هیچ نقصی در دستگاه وجود ندارد. البته اگر ایرادی وجود داشته باشد، فروشگاه آن را تعویض خواهد کرد ولی با تست کردن در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.
  • اگر دوست دارید یک کولر پشت پنجره ای داشته باشید، مطمئن شوید که پنجره اتاقتان با اندازه کولر گازی متناسب است.
  • با توجه به راهنمای مراقبت و نگهداری مناسب کولرگازی، باید تماس با شرکت های تعمیر و سرویس (حداقل دو بار در سال) را به موقع انجام دهید.
  • مانند اکثر محصولات الکتریکی، کولرگازی را باید از گردوغبار و گرمای بیش از حد محافظت کنید.
  • اگر می خواهید برای مدت طولانی از کولرگازی استفاده کنید، سعی کنید یک کولرگازی اینورتر بخرید. گرچه هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت ، اما خدمات طولانی تری به شما می دهد.
  • برای خرید کولرگازی کارآمد و کم مصرف، باید برچسب EER (نسبت کارآیی انرژی) را بررسی کنید.

کی باید کولرگازی بخریم؟

سیستم های تهویه مطبوع از لوازم خانگی گران قیمت به شمار می رود. اما بهترین زمان برای خرید کی است؟ در تابستان، وقتی رقابت خرده فروشی زیاد است؟ یا در زمستان که تقاضا کم است؟ خب، علی رغم “فروش گرم تابستان” خواهید دید که زمستان معمولا بهترین زمان برای خرید یک کولرگازی جدید است.

با این گفته بهترین زمان خرید لزوما بهترین زمان برای نصب نیست. معمولا بهترین زمان برای نصب کولر گازی در فصل بهار قبل از شروع گرماست.

نصب کولر گازی

مگر در مواردی که دستگاه شما پرتابل و قابل حمل باشد، کلیه سیستم های تهویه مطبوع فقط باید توسط یک متخصص حرفه ای نصب و تعمیرات لوازم خانگی دارای مجوز، نصب شوند. این تضمین می کند که همه چیز به درستی و با خیال راحت انجام شده است و شما همچنین تحت ضمانت تولید کننده قرار می گیرید.

مبلغی که برای نصب پرداخت می کنید به عواملی مانند مکان زندگی شما، نوع سیستمی که نصب کرده اید و سهولت کار بستگی دارد.

اکنون که راهنمای خرید کولر گازی را مطالعه کردید و اطلاعات لازم را به دست آوردید، تنها کاری که باید انجام دهید، بازدید از فروشگاه های اطراف است. در صورتی که سوالی دارید، می توانید از کارشناسان کمک چی بپرسید. ما در انتخاب بهترین کولرگازی به شما کمک خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02191303337