راهنمای نگهداری فر توکار

روش های صحیح نگهداری فر

0 ۳,۸۴۹

پیتزا، کیک و شیرینی و خیلی غذاهای دیگر، ما برای پخت بسیاری از غذاها و میان وعده ها به فر نیاز داریم. برای همین فر به یکی از اجزای پخت و پز تبدیل شده است. بنابراین نیاز به مراقبت صحیح دارد. چند نکته ساده برای مراقبت از فر وجود دارد که باعث افزایش کارایی آن و همچنین طول عمر آن خواهد شد. در اینجا راهنمای نگهداری فر توکار را خواهید دید.

راهنمای نگهداری فر توکار

نگهداری صحیح فر باعث افزایش طول عمر فر شده و همچنین کارایی آن را بهتر خواهد کرد. نکات زیر را به خاطر بسپارید.

  • تمیز کردن منظم مهم است. تمیز کردن کامل اجزای اجاق گاز 2-3 بار در سال بسیار موثر است.
  • هنگام استفاده از فر حتما درب آن را ببندید. باز بودن درب باعث اتلاف انرژی می شود.
  • فاصله فر توکار با دیوار پشتی آن حداقل 5 تا 10 سانتی متر باید باشد. فاصله مناسب از دیواز باعث خروج گرمای اضافی می شود.
  • شیلنگ های استیل نسبت به شیلنگ های پلاستیکی ایمن تر هستند. برای اجاق گاز و فر از شیلنگ استیل استفاده کنید.
  • زمانی که از جوجه گردان استفاده نمی کنید، سیخ های آن را خارج کنید. مخصوصا هنگام روشن کردن دستگاه مواظب باشید سیخ ها در فر نباشند.
  • قبل از استفاده از سینی فر، کف آن را کاغذهای روغنی بگذارید.
  • برای پخت غذاهایی که احتمال نشت روغن دارد، از فویل آلومینیومی استفاده کنید.
  • اگر سینی فر خراشیدگی داشته باشد، غذاها به آن می چسبند و کیفیت خود را از دست می دهند. هنگام استفاده از سینی فر مواظب باشید لعاب آن از بین نرود.
  • بخش های گرمابخش فر از جمله لوله های المنتی حساس هستند. بنابراین هنگام تمیز کردن فراز وسایل نوک تیز استفاده نکنید.

بهترین روش تمیز کردن فر

پس از چند ماه پخت و پز و ریخت و پاش، فرتان ممکن است ظاهری ناراحت کننده به خود بگیرد. روغن های ریخته شده و مواد خوراکی تجمع یافته که به کربن تبدیل شده اند و بویی عجیب گرفته اند. تجمع کربن در فر باعث از دست دادن خواص مواد غذایی شده و در نهایت نیاز به تعمیر فر توکار خواهید داشت. کربن همچنین خطر آتش سوزی را افزایش می دهد.

استفاده از نوشابه های گازدار و سرکه در تمیز کردن فر گزینه هایی طبیعی هستند، برای اینکار می توانید از پاک کننده های اجاق گاز و فر نیز استفاده کنید. آب و آبلیمو نیز گزینه هایی برای تمیز کردن هستند.

تمیز کردن فر با نوشابه و سرکه

همه اجزای فر از جمله سینی ها را خارج کنید.

سینی ها، سنگ های پیتزا، فویل، دماسنج ها و هر چیز دیگری که قابل جدا شدن از فر باشد را باید قبل از شروع روند تمیز کردن جدا کنید.

یک خمیر از پودر نوشابه و آب تهیه کنید

1/2 فنجان (90 گرم) پودر نوشابه گازدار و حدود 3 قاشق غذاخوری (44 میلی لیتر) آب را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. اگر لازم بود می توانید پودر و آب بیشتری اضافه کنید. اما نسبت آنها را رعایت کنید.

خمیر را درون فر پخش کنید

خمیر به دست آمده را در سراسر فر پخش کنید. این کار را می توانید با استفاده از یک برس تمیز انجام دهید. مراقب باشید مناطقی را که گرم است پوشش ندهید. برای تمیز کردن شیشه ها هم می توانید از این خمیر استفاده کنید.

خمیر حداقل 12 ساعت بماند

درب فر را ببندید و اجازه دهید که مواد 12 ساعت روی فر بماند. نوشابه گازدار به طور کامل مواد خاکستری را که در فر گیر کرده است را می شکند.

قفسه  و سینی ها را تمیز کنید

در حالی که رطوبت پودر نوشابه کار خود را انجام می دهد، شما هم سینی های فر را تمیز کنید. سینی ها را می توانید در سینک ظرفشویی تمیز کنید. برای اینکار از آبگرم و پودر صابون یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. در ابتدا بگذارید قفسه ها 1 تا 2 ساعت خیس بخورند و سپس با اسفنج آنها را پاک کنید.

با استفاده از یک پارچه مرطوب و اسپاچولا خمیر را تمیز کنید

پس از گذشت 12 ساعت، با استفاده از یک پارچه مرطوب و اسپاچولا خمیر را پاک کنید. قسمت های سخت تر با اسپاچولا سیلیکونی کاملا برداشته می شود. برای برداشتن پودر به هیچ وجه از وسایل فلزی استفاده نکنید، زیرا به فر شما خش می افتد.

ترکیب سرکه سفید و آب اسپری کنید

پس از آن 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) سرکه سفید را با 2 فنجان (470 میلی لیتر) آب مخلوط کنید و داخل فر اسپری کنید. باقیمانده نوشابه با سرکه واکنش داده و کف می کند. این کف باعث می شود فر بسیار تمیز شود و باقیمانده های پودر کاملا پاک شوند.

باقی مانده سرکه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. سپس از یک پارچه خشک برای خشک کردن کامل فر استفاده کنید. سینی هایی را که شسته اید داخل فر قرار دهید و از داشتن یک فر تمیز و براق لذت ببرید!

اگر زیاد از فر خود استفاده می کنید، هر یک ماه یکبار اینکار را انجام دهید. در غیر اینصورت هر 3 ماه یک بار آن را تمیز کنید.

راهنمای نگهداری فر توکار
راهنمای نگهداری فر توکار

تمیز کردن فر با پاک کننده های شیمیایی

همه اجزای داخلی را از فر جدا کنید.

قفسه و سینی های اجاق گاز، دماسنج ها، قالب های پیتزا، فویل و هر چیز دیگری که در اجاق است را بردارید.

روزنامه های قدیمی و باطله را در اطراف فر قرار دهید. اگر روزنامه ندارید، از حوله های کاغذی استفاده کنید. آنها را در اطراف اجاق قرار دهید تا موادی که استفاده می کنید روی زمین نریزد.  این باعث می شود که فرایند تمیز کردن ساده تر شود زیرا نگران کثیف شدن کف آشپرخانه نیستید.

درون فر را با مایع تمیز کننده پاک کنید.

قبل از شروع اسپری، دستکش های لاستیکی و عینک های محافظی خود را بپوشانید و ممکن است لازم باشد پنجره آشپرخانه را نیز باز کنید. قبل از استفاده از یک محصول جدید همیشه دستورالعمل ها را بخوانید. پاک کننده های خریداری شده از فروشگاه بسیار موثر هستند و به سرعت عمل می کنند، اما اغلب آنها مواد شیمیایی زیادی وجود دارند. به همین دلیل مهم است که دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

زمان را تنظیم کنید.

بیشتر مواد شیمیایی تنها 25 تا 35 دقیقه زمان لازم دارند تا کار خود را انجام دهند. دستورالعمل ماده را بررسی کنید و طبق زمان مشخص شده صبر کنید. اگر بچه کوچک یا حیوانات خانگی دارید، در هنگام استفاده از مواد شیمیایی آنها را بیرون آشپزخانه نگه دارید.

قفسه های اجاق را در یک کیسه زباله بزرگ و پلاستیکی بگذارید

قفسه ها را همچنین با مواد اسپری کنید و در یک کیسه زباله قرار دهید و طبق زمان مشخص شده در دستورالعمل صبر کنید.

داخل اجاق را با حوله های مرطوب پاک کنید.

پس از اینکه زمان صبر کردن تمام شد، داخل اجاق را با حوله های مرطوب پاک کنید. این کار باعث می شود تا مواد شیمیایی از داخل فر کاملا پاک شوند. مراقب باشید که هر گوشه و شکاف اجاق را پاک کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده شیمیایی باقی نمانده باشد.اگر لکه های سخت گیر وجود داشته باشد، آنها را با یک پد شستشو پاک می کند.

قفسه های اجاق را با آب صابون شستشو دهید و آنها را در جای خود بگذارید

پس از اینکه زمان زمان برای قفسه ها نیز تمام شد، کیسه های زباله را بازکنید و قفسه ها را در سینک یا حمام بشویید. برای اینکار از آبگرم، صابون و یک حوله مرطوب استفاده کنید تا هر گونه روغن یا ماده شیمیایی کاملا حذف شود. به یاد داشته باشید که در طول فرآیند تمیزکردن، از دستکش لاستیکی و عینک ایمنی استفاده کنید.

از فر تمیز خود لذت ببرید و زمان را برای تمیز کردن بعدی به یاد داشته باشید!

اگر در هفته چند بار از فر استفاده می کنید، لازم است هر ماه تمیز شود. اما اگر تنها چند بار در ماه استفاده می شود، می توانید آن را هر 3 تا 6 ماه یا هر بار که کثیف شد، تمیز کنید.

پس از پایان کار، مایع پاک کننده را در جایی نگهداری کنید که قابل دسترسی کودکان یا حیوانات خانگی نباشد.

با مراقبت صحیح که در راهنمای نگهداری فر توکار ذکر شد، می توانید سالها از فرتان لذت ببرید. اگر در این زمینه سوالی دارید یا نیاز به کمک دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02191303337