راهنمای نگهداری پکیج

روش های صحیح نگهداری از پکیج

0 ۳,۸۷۸

پکیج جعبه ای است که از گاز، الکتریسیته و بالا بردن دمای آب برای سیستم گرمایشی مرکزی استفاده می کند. پکیج هر روز برای بالا و پایین آوردن دما سخت کار می کند و پمپاژ می کند تا مطمئن می شود که دمای خانه گرم و راحت است. بنابراین احتمال خراب شدن آن بالاست، ولی با چند مراقبت ساده که در مقاله راهنمای نگهداری پکیج آمده، می توانید پکیج خود را در بالاترین شرایط نگهداری کنید و مطمئن شوید سالها به شما خدمت خواهد کرد. 

راهنمای نگهداری پکیج

تعمیر و نگهداری پکیج به دو صورت انجام می گیرد. تعمیر و نگهداری روزانه که باید هر روز یا یک روز درمیان آن را چک کنید و با چند نکته ریز و در عین حال مهم سلامت پکیج خود را تضمین کنید . نوع دوم نگهداری و تعمیر پکیج در قالب خدمات حرفه ای است که سالانه باید سرویس شود و در مواقع اضطراری و ایراد داشتن با کارشناس تماس بگیرد.

از دیگ بخار مراقبت کنید

دیگ بخار را با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کرده و سپس آن را خشک کنید. اگر دیگ بخارتان در جعبه باشد، ابتدا مطئن شوید که سازنده پکیج اجازه دسترسی به دیگ را به شما می دهد. همچنین مهم است که از انسداد مشبک ها و دریچه های هوا جلوگیری شود. البته فقط یک کارشناس مجاز می تواند پوشش دیگ بخار را جدا کند. اگر فکر می کنید که ممکن است ایرادی در دیگ بخار وجود داشته باشد، حتما با یک متخصص تماس بگیرید. پکیج با گاز بسیار خطرناک انباشته است و انجام این کار به وسیله افراد غیرمتخصص می تواند باعث نشت، آتش سوزی، انفجار و مسمومیت با مونوکسید کربن شود.

شایعترین علائم مسمومیت مونوکسید کربن خفیف عبارتند از سردرد، تهوع و احساس خستگی که علائم بسیار مشابهی با آنفلوانزا دارد.

یک اتاق ترموستات نصب کنید و تایمر را تنظیم کنید

اگر اتاق ترموستات ندارید، حتما برای تهیه آن اقدام کنید. با اینکار می توانید سالانه در پول و گاز دی اکسید کربن (280 کیلوگرم) صرفه جویی کنید.

اگر شما در روز تنها چندین بار به پکیج نیاز دارید بهتر است برنامه ریزی کرده و تایمر را تنظیم کنید. این کار باعث می شود زمانی که به آن نیاز ندارید، در حال استراحت قرار بگیرد. با یک پکیج مدرن، وقتی که می خواهید از خانه خارج شوید، آن را خاموش می کنید و زمان را تنظیم کرده که نیم ساعت قبل از آمدن شما روشن شود تا وقت برای گرم کردن خانه داشته باشد.

حرارت را پایین بیاورید

سعی کنید ترموستات اتاق خود را تا یک درجه پایین بیاورید و یک روز صبر کنید. اگر هنوز هم احساس گرما می‌کنید، آن را به درجه کمتری بیاورید. اینکار را تا زمانی که کمی خنک شود و به دمای مطلوب برسد انجام دهید. هر درجه‌ای که آن را کاهش می‌دهید می‌تواند پول و انرژی مصرفی شما را ذخیره کند.

سیلندر آب داغ

ترموستات سیلندر پکیج باید از دمای 60 تا 140 درجه سانتی گراد تنظیم شود. این دما برای از بین بردن باکتری های مضر در آب کافی است. در هنگام تنظیم آن احتیاط لازم فراموش نشود زیرا آب بسیار گرم است و شما را می سوزاند. برای ایمنی بیشتر، نصب یک شیر مخلوط ترموستاتیک را در نظر داشته باشید. این شیر، آب خروجی را در یک دمای ثابت و مطلوب قرار می دهد. 

اگر مخزن شما عایق نیست، آن را به تاخیر نیندازید. اطراف لوله های آب گرم را در ابتدا عایق کنید. این کار باعث صرفه جویی در پول و انرژی مصرفی خواهد شد.

راهنمای نگهداری پکیج
راهنمای نگهداری پکیج

توصیه های زمستانی

آب و هوا می تواند تأثیر بزرگی بر عملگرد و نگهداری پکیج داشته باشد. اگر پکیج را در یک دیوار بیرونی نصب کرده اید، در زمستان با پایین رفتن حرارت زیر صفر، مایع داخل لوله می تواند یخ بزند. اگر این اتفاق می افتد، دیگ بخار از خود محافظت کرده و شما خطای E133 را در صفحه نمایش خود خواهید دید.

نور پیلوت

اگر یک پکیج قدیمی دارید، باید نور پیلوت (یک شعله کوچک که از طریق یک سوراخ دیده می شود) را به صورت منظم بررسی کنید. شمع پکیچ همیشه باید با یک شعله آبی روشن و جامد سوزانده شود. این نشان می دهد که دیگ بخار کارآمد و در وضعیت درستی قرار دارد. اگر شعله ی زرد یا پرتقالی باشد، گاز صحیح نمی سوزد و نشانه ی نشت مونوکسید کربن است.

پکیج های جدید کارایی بالایی دارند و نیازی به پیلوت ندارند و دارای سوئیچ الکترونیکی هستند. این یک راه بسیار امن و کارآمد برای راه اندازی پکیج و بسیار مقرون به صرفه تر است.

سرویس سالانه

برای بازدهی بهتر و افزایش کارایی پکیج توصیه می شود، سالانه دستگاه را توسط یک کارشناس باتجربه سرویس کنید. اگر پکیج شما هنوز هم تحت ضمانت است، برای سرویس آن با نمایندگی های مجاز برند خود تماس بگیرید.

نکات مهم در نگهداری پکیج

  • نوسانات برق باعث صدمه دیدن برد کنترل و قسمت های الکتریکی می شود. حتما دقت کنید از محافظ برق استفاده کنید.
  • گاهی دستگاه را لمس کرده و در صورتی که خیلی داغ بود با تعمیرکار مجاز تماس بگیرید.
  • چند ماه یکبار لوله دودکش را لمس کنید، اگر دودکش گرم نبود، از باز بودن کلاهک مطمئن شوید.
  • اگر رنگ سقف و دیوارهای اطراف پکیج تغییر رنگ داد، یعنی دستگاه نشتی دارد. گازهای سمی باعث زرد شدن دیوار و سقف می شود.
  • از قرار دادن وسایل گرمازا از جمله اجاق گاز و سماور در زیر پکیج خودداری کنید.
  • برای کاهش استهلاک دستگاه و مصرف گاز، گرمای آب گرم را به میزانی تنظیم کنید که نیاز به مخلوط کردن آن با آب سرد نباشد.
  • دمای آب مصرفی و گرمایش را در حداکثر دما قرار ندهید.
  • هر گونه سروصدای اضافی در پکیج یعنی یکی از قسمت ها دچار ایراد شده است و باید فورا با تعمیرکار تماس بگیرید.
  • در صورتی که سیستم گرمایشی ساختمان از کف باشد، حداکثر دمای قابل تنظیم آن 42 درجه سانتی گراد می باشد.
  • در صورتی که پکیج در فضای باز باشد، حتما از جعبه فلزی در اطراف آن استفاده کنید.
  • در داخل جعبه پکیج برای نگهداری اشیا استفاده نکنید.
  • اگر در فصل زمستان از پکیج زیاد استفاده می کنید، هر 20 دقیقه یک بار آب گرم را به مدت 3-4 دقیقه ببندید.

تیم کمک چی چه اقداماتی برای سرویس پکیج انجام می دهد؟

کارشناسان کلیه اجزای پکیج را بررسی کرده و مطمئن می شوند که دیگ بخار با حداکثر کارایی کار می کند. یک سرویس دهی خوب شامل چک کردن موارد زیر است.

  • فشار و جریان گاز خوب است
  • دودکش در وضعیت مناسبی قرار دارد.
  • اتصالات برق شرایط خوبی دارد.
  • تمام اتصالات و سیم‌ کشی ها بررسی می شود.
  • اجزای کلیدی دستگاه به طور موثر کار می کنند.
  • مهر و موم دست نخورده است.
  • الکترود در وضعیت خوبی قرار دارد.
  • وسایل ایمنی بررسی می شوند.
  • لوله آب و گاز مسدود نباشند.

یادگیری در مورد راهنمای نگهداری پکیج و ایمنی آن، یکی از بهترین راه های حفظ عملکرد آن است. با مراقبت صحیح می توانید سالها از پکیج خود لذت ببرید. اگر در این زمینه سوالی دارید یا نیاز به کمک دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02191303337