راهنمای خرید اجاق

نکات مهم برای خرید بهترین اجاق

اجاق یکی از اجزای اصلی در بیشتر آشپزخانه هاست. اجاق گازهای امروزی به لطف ویژگی های تازه و فن آوری های جدید خود آشپزی را بسیار لذتبخش کرده اند. بنابراین با وجود گستردگی مدل و ویژگی های مختلف، انتخاب بهترین اجاق گاز کار راحتی نخواهد بود. راهنمای خرید اجاق که در این مقاله آمده به شما کمک خواهد کرد تا گزینه های مختلف را بررسی کنید و عواملی را در جستجوی خود در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که در نهایت بهترین خرید ممکن را انجام داده اید.

راهنمای خرید اجاق

اجاق یکی از سرمایه گذاری هایی است که ارزش فکر کردن را دارد. شما هر روز چندبار از آن استفاده می کنید و مطمئنا می خواهید حداقل برای یک دهه شما را در آشپزی کردن همراهی کند. بنابراین باید قبل از خرید زمانی را برای تحقیق درباره انواع اجاق و ویژگی های آنها اختصاص دهید. پس از خرید هم پیشنهاد می شود راهنمای نگهداری اجاق گاز را مطالعه کنید.

انواع اجاق

اجاق گاز براساس نوع سوختی که استفاده می کند، به دو نوع اصلی تقسیم می شود.

اجاق گازی

بسیاری از سرآشپزها (و آشپزهای مبتدی) اجاق های گازی را ترجیح می‌دهند, زیرا آن‌ ها سطحی از دقت را دارند که در اجاق های الکترونیکی وجود ندارد. به علاوه می‌ توانید شعله چراغ گاز را ببینید که یک نشانه بصری ثابت از میزان داغ بودن شعله است. همچنین هزینه گاز از نظر مصرف انرژی بهتر از هزینه برق است

ویژگی های مثبت

  • می توانید با گرمایش دقیق طبخ کنید.
  • به شما امکان می دهد سطح گرمایش را به سرعت تغییر دهید.
  • سریعا گرم می شود.
  • از انرژی کمتری استفاده می کند.

ویژگی های منفی

  • تمیز کردن اجاق گاز ممکن است سخت تر باشد.

اجاق برقی

اجاق های برقی زیبا و براق هستند، تمیز کردن آن راحت تر از اجاق گاز است و برای تمیز کردن مجبور نیستید قسمت های بسیاری از آن را جدا کنید. در حالی که سرآشپزهای باتجربه معمولا دقت اجاق گاز را ترجیح می دهند، نانوایان باتجربه اجاق های برقی را ترجیح می دهند که گرمایش یکنواخت تر دارند.

ویژگی های مثبت:

  • پخت آن یکنواخت تر است.
  • مدل های اجاق گاز کویل مقرون به صرفه هستند.
  • برای تمیز کردن راحت هستند.

ویژگی های منفی:

  • سطح گرما در اجاق الکتریکی به اندازه گاز نیست.
  • از انرژی بیشتری نسبت به گاز استفاده می کند.

اجاق برقی -گازی

اجاق های دوگانه ترکیبی از اجاق گاز و اجاق برقی است. این مدل به طور معمول کمی بیش از دو مدل دیگر هزینه خواهد داشت، اما تفاوت در نوع پخت و افزایش کارآمدی آن ارزش هزینه کردن را خواهد داشت.

ویژگی های مثبت:

  • اجاق برقی-گازی برای پخت و پز دقیق تر و بهتر است.

ویژگی های منفی:

  • هزینه بیشتری دارد.
  • باید هر دو نوع سوخت را به راحتی در دسترس داشته باشید.

نوع طراحی

علاوه بر تصمیم گیری در مورد نوع سوخت، از دیگر معیارهای انتخاب اجاق، فضایی است که برای آن اختصاص داده اید.

اجاق های مستقل

اجاق مستقل از نظر نصب ساده ترین گزینه است. می توانید آنها را در هر کجای آشپزخانه خود قرار دهید. اندازه این اجاق ها استاندارد می باشد. بنابراین باید در هر فضای استاندارد قرار بگیرند. به طور معمول دارای پشتی هستند که از دیوار شما در برابر هرگونه آلودگی و گرما محافظت می کند. این مدل ارزان ترین و راحت ترین نوع طراحی اجاق هستند.

اجاق های توکار یا صفحه ای

اجاق توکار سفارشی برای آشپزخانه ساخته شده است و در واقع نصب آن بسیار ساده است، فقط باید آن را به مکان موجود در آشپزخانه خود قرار دهید. این اجاق ها در بین مصرف کنندگان محبوبیت زیادی دارند. از ویژگی های این نوع اجاق ها می توان به زیبایی، فضای کم مورد نیاز و تنوع در ابعاد آن اشاره کرد. البته این مدل با توجه به نوع سوخت نیز تقسیم بندی می شود.

راهنمای خرید اجاق

فاکتورهایی که باید هنگام خرید اجاق جدید در نظر بگیرید

اجاق ها در مدل و اندازه های مختلف و با طیف گسترده ای از ویژگی های مختلف وجود دارند. اگر با ویژگی های مختلف اجاق ها آشنایی داشته باشد، بهتر تصمیم می گیرید که کدام اجاق در آشپزخانه شما مناسب تر خواهد بود. در ادامه مهمترین عواملی که باید مورد توجه قرار بگیرند، ذکر شده است.

هزینه

اجاق ها می توانند پر هزینه باشند. هر چه ویژگی های یک اجاق بیشتر باشد، مطمئنا هزینه بیشتری باید بپردازید. البته با صرف نظر از برخی ویژگی های غیرضروری می توانید از هزینه های خرید بکاهید.

اجاق برقی اغلب بیش از اجاق گاز هزینه انرژی مصرفی خواهد داشت، در حالی که قیمت خرید اجاق گاز بیشتر است، از جمله اینکه هزینه نصب آن هم اضافه می شود.

اندازه

یکی دیگر از فاکتورهای مهم، اندازه اجاق است. در هنگام خرید باید مطمئن شوید که فضای لازم را برای اجاق دارید. افرادی که در خانه های کوچک زندگی می کنند ممکن است اجاق کوچکتری را ترجیح دهند، در حالی که افرادی که فضای بیشتری در اختیار دارند ممکن است بخواهند با داشتن اجاق گاز بزرگتر، قفسه های اضافی فر و سایر موارد را داشته باشند.

نوع پخت و پز

همانطور که قبلا در بخش انواع اجاق به آنها پرداختیم، انواع مختلف اجاق برای پخت و پز چیزهای مختلف در نظر گرفته می شود. بسیاری از سرآشپزها گاز را به عنوان بهترین نوع سوخت برای پخت و پز در آشپزخانه می دانند، در حالی که برخی بر کیفیت برتر پخت با اجاق برقی اصرار دارند.

همچنین میتوانید تنظیمات و ویژگی های مختلف پخت و پز را که در مدل های مختلف وجود دارد، در نظر بگیرید. بسیاری از اجاق گازها دارای مشعل های مختلفی هستند که به سطوح مختلف گرما اختصاص داده شده اند، مانند مشعل قدرت برای گرم کردن سریع آب جوش و یک مشعل با حرارت کم که برای پخت ملایم مناسب است. بعضی از اجاق های برقی گزینه ای برای گرم نگه داشتن غذا و جلوگیری از سوختن آن دارد.

طراحی آشپزخانه

بیشتر افراد با صرف وقت و پول در به روز کردن آشپزخانه، می خواهند همه چیز درست و زیبا به نظر برسد. بهترین محل قرارگیری اجاق را در نظر بگیرید، زیبایی شناسی در اولویت است. همچنین راحت ترین مکان برای پخت و پز از عواملی است که باید به آن توجه کنید.

سهولت استفاده و تمیز کردن

بسیاری از اجاق ها دارای ویژگی هایی هستند که استفاده از آن را آسانتر می کند، مانند کنترل های دیجیتالی (فقط در مدل های برقی) یا ویژگی تمیز کردن خودکار اجاق گاز. همچنین برای راحتی بیشتر ویژگی هایی وجود دارد که غذا را سریعا گرم می کنند. مدل های برقی ساده ترین نوع اجاق در تمیز کردن هستند و مدل های مستقل کار ساده ترین نصب را دارند.

ایمنی

برخی از اجاق ها دارای قفل کودک هستند و این گزینه بسیار مورد علاقه خانواده هاست. در بیشتر اجاق های برقی تا زمانی که سطح اجاق خنک نشده، قرمز باقی می مانند.

اجاق های گازی می تواند برای کسانی که سر به هوا هستند، خطرناک باشد، با خاموش شدن شعله و آزاد شدن گاز خانه می تواند به سرعت سمی شود و اگر به طور تصادفی خانه را ترک کنید، خطر آتش سوزی وجود دارد. اگر نگرانی خاصی در مورد ایمنی وجود دارد، اجاق های برقی بهترین انتخاب هستند.

برای انواع اجاق، میزان ریسک مربوط به نحوه استفاده از آنهاست. مراقب باشید وسایل قابل اشتعال را از اجاق گاز دور نگه دارید و فراموش نکنید که همیشه گاز را خاموش کنید.

فن کانوکشن

پیش تر گفتیم که پخت و پز در یک اجاق برقی یکنواخت تر از یک اجاق گازی است، حال اگر بخواهید این ویژگی را به حداکثر برسانید باید یک اجاق با فن کانوکشن خریداری کنید. اجاق های همرفت دارای یک سیستم فن کانوکشن هستند که گرما را به گونه ای حرکت می دهند که گرما یکنواخت توزیع می شود و غذا سریعتر پخته و یا بیشتر برشته می شود. همچنین از نظر عطر، طعم و بافت نتیجه بهتری می دهند و از انرژی کمتری استفاده می کنند. این اجاق ها معمولا بیشتر از گزینه های دیگر برای شما هزینه دارند، اما تفاوت در نوع پخت ارزش هزینه کردن را دارد.

اینداکشن

یک اجاق اینداکشن (القایی) همچون اجاق کانوکشن سریعتر غذای شما را آماده کرده و باعث صرفه جویی در وقت شما می شود. این ماده از یک شارژ الکترومغناطیسی برای پختن مواد غذایی بدون اینکه سطح اجاق گاز حتی گرم شود، استفاده می کند. بنابراین خانواده هایی که نگران مسائل ایمنی اجاق گاز داغ هستند با این مورد مشکلی ندارند. همانطور که در مورد اجاق های همرفت وجود دارد، اجاق های القایی با قیمت بالاتری نسبت به اکثر مدل های دیگر هستند.

اگر می خواهید جدیدترین فناوری را داشته باشید و در وقت خود صرفه جویی کنید، خرید یک اجاق کانوکشن یا اینداکشن و یا هر دو ممکن است یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد.

ویژگی های دیگر

اینها برخی از گزینه های اصلی و عواملی بودند که باید در نظر بگیرید، اما چند ویژگی اضافی نیز وجود دارد که ممکن است برای شما مهم باشند.

راهنمای خرید اجاق گاز

دریچه هود:

برخی از اجاق ها با یک هود تهیه می شوند که بخار و بوهای بوجود آمده را پاک می کند و به بیرون منتقل می کند. اینکه یک اجاق هود دار خریداری کنید، در وقت و هزینه شما برای خرید هود جداگانه صرفه جویی خواهد شد.

تمیز کننده خودکار:

خریداران بسیار کمی به دنبال تمیز کننده خودکار اجاق هستند. تمیز کننده خودکار یکی از ویژگی هایی است که باعث صرفه جویی در وقت شما می شود. اگرچه لازم به ذکر است که خطرات کمی در ارتباط با ویژگی تمیزی خودکار اجاق وجود دارد. با این سیستم دمای داخلی فر بالا رفته و چربی ها و آلودگی ها به لایه ای از خاکستر تبدیل شده و به راحتی با یک دستمال آن ها را پاک خواهید کرد.

کشو گرم کن:

ممکن است بخواهید که چند نوع غذا آماده کنید و یا تا زمان سرو غذا زمان داشته باشید، در این موقع می توانید غذا را در کشو گرم کننده قرار دهید و غذا تا زمان سرو گرم باقی بماند. این ویژگی ممکن است چیزی نباشد که شما همیشه از آن استفاده می کنید، اما داشتن آن در هنگام نیاز می تواند بسیار مفید باشد.

کشو ذخیره سازی:

فضای ذخیره سازی در آشپزخانه یک مسئله مهم برای بسیاری از مصرف کنندگان است. یک کشو ذخیره فضای بیشتری را برای نگهداری ظروف و قابلمه ها به شما می دهد تا بتوانید از فضای کابینت خود برای چیزهای دیگر استفاده کنید.

همانطور که می بینید، یک انتخاب خوب می تواند انتخاب یک وسیله مفید، آسان برای استفاده و جذاب برای آشپزخانه باشد. نیازها و خواسته های خود را با دقت در نظر بگیرید و اینکه انتظار دارید سالها از اجاق خود استفاده کنید و خیلی دیر به تعمیر لوازم خانگی نیاز پیدا کنید.

با توجه به نقش مهمی که یک اجاق در خانه ایفا می کند، سرمایه گذاری بر روی آن ارزش آن را خواهید داشت. راهنمای خرید اجاق در انتخاب بهترین اجاق به شما کمک خواهد کرد. در صورتی که سوالی دارید می توانید از کارشناسان کمک چی بپرسید.

Comments (۰)
Add Comment