راهنمای خرید پکیج

نکات مهم و کلیدی برای خرید پکیج مناسب

پکیج یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی خانه است و این به ویژه در مناطق سردسیر صدق می کند. راهنمای خرید پکیج که در این مقاله آورده ایم به شما کمک کند تا یک پکیج مناسب با نیاز خانه و سیستم گرمایش مرکزی و همچنین بودجه تان خریداری کنید. پکیج احتمالا یکی از گرانترین خریدهای لوازم خانگی شما خواهد بود. بنابراین یک انتخاب خوب با قیمت مناسب مهم است.

راهنمای خرید پکیج

پکیج ها آب را گرم می کنند و سپس بخار یا آب گرم را از طریق یک سری لوله ها به اتاقها توزیع می کنند تا خانه گرم شود. بخار به رادیاتورها ارسال می شود، در حالی که آب گرم به رادیاتورها یا سیستم های گرمایش تابشی جریان می یابد. پکیج ها از گاز طبیعی، روغن گرمایشی، پروپان، برق یا مخلوط روغن بیودیزل استفاده می کند. سیستم های جدید بسیار کارآمد هستند و راندمان آنها 98.5 درصد است.

انواع پکیج موجود در بازار

در هنگام خرید پکیج باید به نوع، اندازه و ساخت آن توجه کرد. انتخاب شما روی کارایی سیستم گرمایشی تأثیر خواهد گذاشت. انتخاب پکیج مناسب باعث صرفه جویی در پول و هزینه خواهد شد، بنابراین مهم است بدانید که هر سیستم چگونه کار می کند. راستی پس از انتخاب و خرید پکیج، مطالعه راهنمای نگهداری پکیج را فراموش نکنید.

سه نوع اصلی پکیج وجود دارد:

  • کامبی (ترکیبی)
  • معمولی
  • سیستم

در ادامه تفاوت های بین این سه نوع پکیج را خواهید دید. در پایان این مقاله، درک خوبی از تفاوت های آن ها خواهید داشت و به راحتی می توانید مناسب ترین سیستم گرمایشی را برای خانه خود پیدا کنید.

پکیج کامبی:

پکیج های کامبی محبوب ترین نوع سیستم گرمایشی هستند. آنها بیش از نیمی از پکیج های جدید را تشکیل می دهند. کامبی برای صرفه جویی در فضای خانه ها طراحی شده اند و یک سیستم بسیار کارآمد می باشند.

ویژگی های مثبت پکیج کامبی

  • در این مدل آب مستقیما از شبکه اصلی گرم می شود، بنابراین در هر زمان که بخواهید آب گرم خواهید داشت. پکیج های کمبی همچنین آب را در فشار اصلی تأمین می کنند و نیاز به پمپ جداگانه ندارند.
  • هیچ مخزنی در پشت بام وجود ندارد و هزینه های مربوط به نصب مانند مصالح کاهش می یابد.
  • موجب صرفه جویی در فضا می شود زیرا نیازی به سیلندر آب گرم یا پمپ نیست.

ویژگی های منفی پکیج کامبی

در هنگام خرید پکیج چند نکته در نظر گرفته بگیرید:

  • میزان فشار آب در خانه با قدرت فشار آب اصلی مشخص می شود. هنگامی که چندین شیر آب در اطراف خانه است، فشار ممکن است پایین بیاید.
  • ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا آب گرم شود و در نتیجه باعث به هدر رفتن آب می شود.

پکیج معمولی

پکیج های معمولی قدیمی ترین نوع پکیج هستند. این مدل مناسب برای خانه هایی است که تقاضای آب گرم در آن زیاد می باشد و یا چندین حمام دارد. با اینکه این نوع پکیج ها موثر هستند ولی استوانه آب گرم و مخزن آب سرد آن ممکن است برای خانه های کوچک مشکل آفرین شود. 

ویژگی های مثبت پکیج معمولی

  • پکیج های معمولی قادر به فرستادن آب داغ به چندین اتاق بدون تضعیف فشار آب هستند.
  • در این مدل می توان یک بخاری به استوانه آب اضافه کرد. این بدان معناست که اگر پکیج خراب شود، هنوز می توانید آب گرم داشته باشید.

ویژگی های منفی پکیج معمولی

  • ممکن است فورا آب گرم نداشته باشد، زیرا برخلاف پکیج های کامبی، آب به سرعت گرم نمی‌ شود و باید ترموستات آن را تنظیم کنید تا آب از قبل گرم شود.بنابراین اگر مدام از آب گرم استفاده می کنید، این می‌ تواند یک مشکل باشد.
  • کمبود فضا یک مساله برای پکیج معمولی است. اگر خانه تان کوچک است ممکن است متوجه شوید که فضای کافی برای مخزن آب‌ گرم و مخزن آب سرد ندارید.

پکیج سیستم

یک پکیج سیستم بر اساس اصول دیگر پکیج ها کار می کند و آب را مستقیما از طریق شبکه گرم می کند. تفاوت در این است که پکیج سیستم دارای یک استوانه ذخیره سازی می باشد. این مدل برای خانه هایی که حجم بالای آب داغ استفاده می کنند، انتخاب مناسبی است.

ویژگی های مثبت پکیج سیستم

  • پکیج سیستم ایده آل برای خانواده هایی است که آب گرم زیادی مصرف می کنند.
  • از آنجا که پکیج های سیستم کم حجم هستند، نصب آنها نسبت به سایر انواع پکیج ها سریع تر و آسان تر است. طراحی همه کاره آن باعث شده تا برای خانه هایی که فضای کمی دارند، مناسب باشد.

ویژگی های منفی پکیج سیستم

  • این مدل اگر چه جمع و جور است، اما فضای بیشتری را نسبت به پکیج معمولی به خود اختصاص می دهند. این امر به این دلیل است که یک مخزن آب گرم در داخل آن قرار دارد. به طور کلی، نیازی به مخزن آب سرد یا سیلندر در پشت بام خود ندارید که این یک مزیت اساسی آن است.
  • اندازه مخزن می تواند یک مسئله باشد، بنابراین مطمئن شوید مخزنی که تعیین می کنید مناسب نیازهای شماست. تعویض و خرید مخزن جدید یک اشتباه گران است.
راهنمای خرید پکیج

ویژگی های کلیدی پکیج

پکیج ها معمولا در چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

چگالشی یا غیر چگالشی

تمامی پکیج ها یا چگالشی هستند یا غیرچگالشی. در پکیج چگالشی بخار آب تولید شده در فرایند گرمایش برای گرم شدن آب سرد ورودی پکیچ استفاده می شود. پکیج های چگالشی بسیار کارآمد هستند زیرا می توانند ضمن کار در دماهای پایین، گرمای کافی را تأمین کنند.

پکیج های غیر چگالشی به طور معمول در دماهای بالاتری کار می کنند و مقداری از گرما به بیرون منتقل می شود. پکیج های غیر چگالشی 80 تا 88 درصد کارآمد هستند، در حالی که پکیج های چگالشی دارای بازده ای بیش از 88 درصد هستند.

پکیج های دارای محفظه احتراق باز یا محفظه احتراق بسته

پکیج ها دو نوع دیگر هم دارند، محفظه احتراق بسته یا محفظه احتراق باز. این پکیج ها بر مبنای میزان تبادل انرژی شان با محیط است. در پکیج های دارای محفظه احتراق باز که مناسب برای محیط های باز است؛ برای احتراق، هوای بیرون به درون مشعل وارد شده و گازهای خروجی نیز به محیط هدایت می شوند. در حالی که در پکیج های دارای محفظه احتراق بسته هوای مورد نیاز برای احتراق از طریق دودکش تامین می شود و همچنین گازهای خطرناک از طریق دودکش به بیرون هدایت می شوند.

قبل از خرید پکیج چه چیزی را باید در نظر بگیرید

آب و هوا

اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، ممکن است نصب پکیج انتخاب خوبی باشد. اما اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، احتمالا به سیستم گرمایش مرکزی نیاز نداشته باشید. در این حالت، یک کولرگازی برایتان مناسب تر است که هم در تابستان و هم در زمستان به کارتان می آید.

نوع سوخت

پکیج ها انرژی مورد نیاز خود را از چند طریق به دست می آورند. گاز طبیعی، روغن گرمایشی، برق یا مخلوط روغن بیودیزل. پکیج های برقی و گازی بسیار کارآمد هستند ولی نوع سوخت بستگی به آنچه در منطقه شما موجود است، بستگی دارد. نوع سوختی را انتخاب کنید که به صرفه باشد.

اندازه

اندازه پکیج به میزان کارایی آن تاثیر مستقیم دارد. اگر اندازه پکیج نسبت به خانه تان کوچک باشد، کارآمد نخواهد بود؛ در صورت بزرگ بودن نیز هزینه هایتان افزایش خواهد یافت. برای تعیین نوع و اندازه مناسب پکیج با یک کارشناس صحبت کنید تا با محاسبات دقیق اندازه پکیج را به شما بگوید. برای این محاسبه اندازه منزل، ضخامت دیوار، عایق ها، پنجره ها، تصفیه هوا و موارد دیگر را در نظر گرفته می شود.

بهره وری انرژی

پکیج ها با توجه به نمره سالانه مصرف و بهره وری سوخت (AFUE) رتبه بندی می شوند. این به شما می گوید چه مقدار انرژی به گرمای قابل استفاده تبدیل می شود. پکیج های جدید باید دارای 80 درصد AFUE باشند. مدلهای با راندمان بالا 90 تا 98.5 درصد کارآمد هستند. البته هرچه امتیاز بالاتر باشد، هزینه تجهیزات بیشتر است، اما هزینه عملیاتی نیز پایین تر خواهد بود.

به عنوان مثال ، اگر نمره پکیج شما 65 درصد است و شما ماهانه 100 هزار تومان برای قبض های سوخت پرداخت می کنید. اگر سیستم گاز طبیعی با راندمان بالا با 90 درصد AFUE را نصب کنید، هزینه شما حدود 75 هزار تومان خواهد شد.

افزایش بهره وری پکیج

پیشنهاد می شود تا زمانی که خانه را مناسب نکرده اید، پکیج جدید خریداری نکنید. با کاهش بار گرمایشی منزل، امکان خرید یک سیستم کوچکتر و ارزان تر را خواهید داشت. در صورت نیاز، باید:

  • دیوارها و اتاق زیرشیروانی را عایق کنید.
  • دور پنجره ها و درها را عایق هوا اضافه کنید. 
  • دودکش خود را تمیز کنید.
  • فن های سقفی را تنظیم کنید که در جهت عقربه های ساعت بچرخند. 
  • ترموستات های قابل برنامه ریزی نصب و تنظیم کنید تا به طور خودکار دما در شب، پایین بیاید. ترموستات های قابل برنامه ریزی می توانند سالانه 10 درصد در قبض های گرمایش صرفه جویی کنند.

پس از مطالعه راهنمای خرید پکیج می توانید بهترین و مناسب ترین پکیج را برای خانه تان انتخاب کنید. اگر هنوز هم در انتخاب مردد هستید، با کارشناسان کمک چی و گروه تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید تا به شما بگوییم که کدام نوع پکیج مناسب برای خانه شماست.

با مشورت گرفتن از اهل فن، از خرید اشتباه جلوگیری کنید.

Comments (۰)
Add Comment